Rettigheder ved mangelfuld opfyldelse (Reklamationer)
- Sælgeren garanterer køberen, at varerne ikke har nogen mangler ved modtagelsen. Sælgeren garanterer især, at på tidspunktet for modtagelsen:
- varerne har de egenskaber, som parterne har aftalt,
- varerne er egnede til det formål, som sælgeren har angivet,
- kvaliteten eller udførelsen svarer til den aftalte prøve,
- varerne er i den korrekte mængde, størrelse eller vægt,
- varerne opfylder de lovbestemte krav.
- Hvis der opstår en mangel inden for seks måneder efter modtagelsen, formodes det, at manglen eksisterede ved levering…
- I tilfælde af en mangel kan køberen kræve:
- udskiftning med andre varer,
- reparation af varerne,
- en rimelig rabat på købsprisen,
- ophævelse af kontrakten.
- Køberen har ret til at ophæve kontrakten:
- hvis varerne har en væsentlig mangel,
- hvis varerne ikke kan bruges korrekt på grund af gentagne mangler,
- i tilfælde af flere mangler.
- Sælgeren er forpligtet til at modtage reklamationen på følgende adresse: AUTOTECH24 CZ s.r.o., Strupčice 160, 431 14. Før varerne sendes, skal køberen udfylde Reklamationsprotokollen.
- Reklamationen skal behandles inden for 30 dage fra indgivelsesdatoen…
- Sælgeren vil skriftligt informere køberen om resultatet af reklamationen.
- Reklamationsretten gælder ikke, hvis køberen kendte til manglen før modtagelsen, eller hvis køberen selv har forårsaget manglen.
- I tilfælde af en berettiget reklamation har køberen ret til refusion af rimelige omkostninger i forbindelse med reklamationen…
- Køberen har ret til at vælge, hvordan reklamationen skal behandles.
- Parternes rettigheder og forpligtelser er reguleret af §§ 1914 til 1925, 2099 til 2117 og 2161 til 2174 i civilloven samt lov nr. 634/1992 Coll. om forbrugerbeskyttelse.
- Ved modtagelse af varerne fra transportøren er køberen forpligtet til at kontrollere emballagens integritet…
- Andre rettigheder og forpligtelser vedrørende sælgerens ansvar for mangler er reguleret af sælgerens klageprocedure.